header11-nl

Nov
19
2014

Valkenburg-NewBookWaarom zijn veel jongeren vergroeid met hun smartphone? Is gamen slecht voor de ontwikkeling van kinderen? Zijn de effecten van seks in de media alleen maar schadelijk? Veel ouders tobben met de vraag of ze hun kinderen moeten beschermen voor hun mediagebruik en hoe ze dat het beste kunnen doen.

In haar nieuwe boek Schermgaande jeugd bespreekt Patti Valkenburg, universiteitshoogleraar Media, Jeugd en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam, de laatste stand van zaken over het gebruik, de aantrekkingskracht en de effecten van mediagebruik onder kinderen. Ook geeft ze praktische handvatten voor een proactieve mediaopvoeding. Valkenburg laat zien dat de meeste kinderen baat hebben bij de nieuwste generatie schermmedia: hun cognitieve en sociale vaardigheden nemen toe, en hun vriendschappen en zelfvertrouwen worden gestimuleerd. Bij een kleine groep gaat het echter minder goed. Deze kinderen vertonen aandachtsproblemen en online risicogedrag. Ze worden gepest, of raken verslaafd aan games of sociale media. Ook kunnen zij agressief en opgefokt raken van gewelddadige games. rsz valkenburg2

Vijf procent van de jongeren is verslaafd aan games. ‘In het maatschappelijk debat wordt gamen regelmatig verward met pathologisch gamen’, merkt Valkenburg hierbij op. ‘Het is belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken, want de sociale effecten van gamen liggen anders voor gameverslaafden dan voor normale gebruikers. Gamen gaat in het algemeen samen met minder eenzaamheid, terwijl pathologische gamers wel vaak eenzaam zijn en die eenzaamheid neemt toe naarmate de verslaving toeneemt.’ 

Voorkom gewoontevorming
Tieners dulden niet gemakkelijk inmenging in hun mediagebruik, omdat ze menen dat het – net als vrienden en kleding – binnen hun persoonlijke domein valt. Juist daarom vinden veel ouders vinden het reguleren van het schermgedrag van tieners moeilijk. Valkenburg sluit haar boek daarom af met een aantal op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde adviezen. ‘Omgaan met de verleidingen van smartphones, games en apps vereist zelfcontrole. Als je je kind hierbij wilt helpen, werkt een autonomie-bevorderende opvoeding het beste.’

In zo’n opvoeding zijn er duidelijke afspraken over gedragsregels, die passen bij het ontwikkelingsniveau, en die consistent worden gehandhaafd. ‘Bijvoorbeeld: geen apparaten aan tafel tijdens het eten of geen telefoon na een bepaalde tijd in de avond. Maak deze afspraken bij voorkeur vóórdat de smartphone, game of app, wordt aangeschaft’, aldus Valkenburg. Ze benadrukt ook het belang van het voorkomen van gewoontevorming. ‘In de kindertijd kan mediagebruik - net als veel ander gedrag - al snel een gewoonte vormen. Als dat gebeurt, is het nog maar moeilijk af te leren. Een mediaopvoeding is pas proactief als deze erop gericht is te voorkomen dat tieners de gewoonte vormen om altijd bereikbaar te zijn.’

Publicatiegegevens

Patti Valkenburg: Schermgaande Jeugd. Over Jeugd en Media (Prometheus, november 2014). Paperback, ISBN 978 90 351 4268 8, € 22,95.

 

Fotos van de boekpresentatie op de Academische Club van de Universiteit van Amsterdam

Patti Photo

rsz_crowd