header11-nl

Nov
9
2015

Orchid Dandelion ChildHet is duidelijk dat niet alle kinderen op dezelfde manier worden beïnvloed door media. Sommige kinderen ervaren negatieve effecten, andere positieve effecten, en voor sommige kinderen zijn effecten over het algemeen neutraal. In een nieuw artikel, gepubliceerd in een speciale editie van American Behavioral Scientist, bespreken CcaM’s Jessica Piotrowski en Patti Valkenburg waarom onderzoekers rekening moeten houden met individuele verschillen in het onderzoek naar media-effecten.

Veel mensen zijn het ermee eens dat media niet alle kinderen op dezelfde manier beïnvloeden. We zien dat sommige kinderen vrij sterk geraakt worden door media-inhoud, terwijl andere kinderen niet zo vatbaar zijn. Waardoor komt dit? In dit theoretische artikel leggen Piotrowski en Valkenburg uit dat individuele verschillen tussen kinderen, zoals in hun temperament, ontwikkelingsniveau en omgeving, kunnen verklaren waarom sommige kinderen in meerdere (of mindere) mate geraakt worden door media-inhoud. 

In het artikel gebruiken de auteurs een metafoor die voortkomt uit de ontwikkelingspsychologie: de metafoor van de paardenbloem en de orchidee. De auteurs stellen dat de meeste kinderen op paardenbloemen lijken – ze zijn veerkrachtig en instaat om te bloeien en overleven in verschillende omstandigheden. Maar andere kinderen – orchideeën – zijn veel kwetsbaarder voor de invloeden die ze ontvangen. Net als de delicate bloem kunnen deze kinderen prachtig opbloeien in de juiste omgeving, maar wordt hun groei juist belemmerd in minder goede omgevingen.

Piotrowski en Valkenburg schrijven dat deze inzichtelijke metafoor ook van toepassing is op hoe vatbaar kinderen voor media zijn. De meerderheid van kinderen, de paardenbloemen, is prima in staat om zonder al te veel gevolgen met een brede waaier aan media-inhoud om te gaan. Een kleine groep kinderen, de orchideeën, is echter wél vatbaar voor problematische gevolgen wanneer ze wordt blootgesteld aan negatieve media-inhoud (zoals gewelddadige inhoud). Maar, nog belangrijker, deze orchideeën zijn óók vatbaar voor positieve effecten wanneer ze worden blootgesteld aan positieve media-inhoud (zoals prosociale programma’s of games). Piotrowski en Valkenburg stellen dat een beter begrip van zulke individuele vatbaarheid voor media-effecten – namelijk het gebruiken van individuele verschillen om paardenbloem- en orchidee-kinderen te identificeren, een cruciale richting is  voor onderzoekers. 

Om deze noodzaak kracht bij te zetten, geeft het artikel theoretische en empirische voorbeelden van dit differentieel ontvankelijkheids-paradigma. Op deze manier geeft het artikel aan wat de waarde is van individuele verschillen in media-onderzoek, waarbij het duidelijk maakt dat het bestuderen van zulke verschillen een zinvolle stap is om meer genuanceerde antwoorden te kunnen geven op de complexe vragen rondom jeugd en media-effecten. 

Klik hier om het artikel “Finding Orchids in a Field of Dandelions: Understanding Children’s Differential Susceptibility to Media Effects” te lezen, gepubliceerd in de special editie van American Behavioral Scientist getiteld “Methodological Advances in the Field of Media Influences on Children”.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de eerste auteur van dit artikel – Jessica Taylor Piotrowski – via email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.