header11-nl

Aug
9
2016

artikel KarinIs het kijken van films nou goed of slecht voor mensen? Er is vaak niet zo’n duidelijk antwoord op deze vraag. Soms hebben films goede effecten op kijkers (bijvoorbeeld dat ze er meer van leren) en soms slechte effecten (bijvoorbeeld dat ze er drukker van worden). In de eerste twee weken van augustus onderzoeken communicatie-wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam in NEMO Science Museum hoe sterk kinderen reageren op een film.

 

 

Je kent het wel: Als je een spannende film kijkt, gaat je hart opeens sneller kloppen, of bij een zielige film word je opeens heel verdrietig. En als de film is afgelopen voel je je nog steeds zo. Sommige mensen hebben sterkere reacties op films dan anderen. Niet iedereen is hetzelfde,en daarom hebben films ook niet op iedereen hetzelfde effect.

Communicatiewetenschapper Karin Fikkers voert van 1 tot en met 14 augustus het onderzoek uit met een aantal andere onderzoekers en afgestudeerden van Communicatiewetenschap aan de UvA. Ze doen dit niet alleen door vragen te stellen, maar ook door de hartslag en huidgeleiding (hoe warm je handen worden) te meten. Ouders spelen ook een belangrijke rol: Zij kunnen door middel van een vragenlijst meer inzicht geven in de persoonlijkheid van hun kind. Door die combinatie weten de onderzoekers straks meer over welke kinderen nou het sterkst op films reageren

In de eerste week van het onderzoek deden al 150 enthousiaste ouders en kinderen mee. Fikkers over hun ervaringen in de eerste week: ‘Het onderzoek loopt erg goed, er zijn veel enthousiaste ouders en kinderen die meedoen. Bij een bezoek aan wetenschapsmuseum Nemo is het natuurlijk extra leuk om aan écht onderzoek mee te kunnen doen! Er doen mensen uit heel Nederland mee, niet alleen maar uit Amsterdam. Het is heel leuk om aan hen uit te leggen wat ons onderzoek inhoudt. Veel ouders vinden het een belangrijk onderwerp en worden erdoor aan het denken gezet: Hoe gaan wij thuis eigenlijk om met televisie en media? Kinderen zelf vinden films al bijna weer ouderwets,  YouTube is tegenwoordig veel leuker.’

Het onderzoeksteam werkte voor deze studie samen met universitair docent Jessica Piotrowski en universiteitshoogleraar Patti Valkenburg.

For more information about this project, contact CcaM at Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. or Dr. Fikkers directly. 

[Gepubliceerd door UvA Persvoorlichting - klik hier voor de originele versie.]