Motives for Internet-Based Identity Experiments

Description

10-item scale that measures three motives for Internet-based identity experiments: social compensation (4 items, Cronbach’s alpha = .85), social facilitation (3 items, alpha = .67, and self-exploration (alpha = .53).

Location

Valkenburg, P. M., Schouten, A.P., & Peter, J. (2005). Adolescents’ Internet-based identity experiments: An exploratory survey. New Media and Society, 7, 383-402.

Instruction

If I pretend to be someone else on the Internet, I do this...
(Response options: never, sometimes, always)

Social compensation
...to feel less shy.
...because I dare to say more.
...because I can talk more easily.
...to talk more easily about certain topics.
Social facilitation
...to make new friends.
...to more easily get to know people.
...to get a date or a relationship.
Self-exploration
...to explore how others react on me.
...to try out how it feels to be someone else.
...because I can think up how I will look. 

 

 

Omschrijving

Een uit 10 stellingen bestaand onderzoeksinstrument die drie motieven voor identiteitsexperimenten op het internet meet: sociale compensatie (4 stellingen, Cronbach’s alfa = .85), sociale facilitatie (3 stellingen, alfa = .67), en zelfexploratie (alfa = .53).

Bron

Valkenburg, P. M., Schouten, A.P., & Peter, J. (2005). Adolescents’ Internet-based identity experiments: An exploratory survey. New Media and Society, 7, 383-402.

Instructie

Als ik doe alsof ik iemand anders ben op Internet, dan doe ik dat…
(Antwoordmogelijkheden: nooit, soms, vaak)

Sociale compensatie
...om me minder verlegen te voelen.
...omdat ik dan meer durf te zeggen.
...omdat ik dan makkelijker kan praten.
...omdat ik dan makkelijker over bepaalde onderwerpen durf te praten.
Sociale facilitatie
...om nieuwe vrienden of vriendinnen te maken.
...om gemakkelijker nieuwe mensen te leren kennen.
...om verkering of een relatie te krijgen.
Zelfexploratie
...om te zien hoe andere mensen op me reageren.
...om ik dan kan uitproberen hoe het is iemand anders te zijn.
...omdat ik dan kan verzinnen hoe ik eruit zie.

Copyright © 2019 Center for research on Children, Adolescents and the Media.
CcaM is part of the Amsterdam School of Communication Research (ASCoR)

Privacy Statement

Designed by BungeWerk

uva university of amsterdam ascor