Game Addiction Scale for Adolescents

Description

This 21-item scale measures adolescents’ degree of addiction to computer- and videogames. Following previous game addiction scales, we based our scale on the criteria for pathological gambling found in the DSM-IV. Three items were created for each of the following seven criteria: salience, tolerance, mood modification, relapse, withdrawal, conflict, and problems. The dimensional structure of the scale was investigated in two independent samples of Dutch adolescent gamers (N = 352 and N = 369). In both samples, a second-order factor model described our data best. The items with the highest measurement loadings from each of the seven first-order factors were selected to create a 7-item scale. The 21-item scale showed high reliabilities with a Cronbach’s alpha of .94 in the first sample and .92 in the second sample. Theshortened 7-item version also showed high reliabilities with a Cronbach alpha of .87 in the first sample and .82 in the second sample.

Location

Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game
addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12, 77-95.

Instruction

Contrary to below, the item-categories were not displayed and the questions were completely randomized. Every question was preceded by the phrase “How often during the last six months...” (Response options: never, almost never, sometimes, often, very often)

Instruction: “The following questions are about your experiences with games over the last six months”.

How often during the last six months...
Salience
...did you think about playing a game all day long? *
...did you spend much free time on games?
...have you felt addicted to a game?
Tolerance
...did you spend increasing amounts of time on games? *
...did you play longer than intended?
...were you unable to stop once you started playing?
Mood Modification
...did you play games to forget about real life? *
...have you played games to release anger or stress?
...have you played games to feel better?
Relapse
...have others unsuccessfully tried to reduce your game use? *
...were you unable to reduce your game time?
...have you failed when trying to reduce game time?
Withdrawal
...have you felt bad when you were unable to play? *
...have you become angry when unable to play?
...have you become stressed when unable to play?
Conflict
...did you have fights with others (e.g., family, friends) over your time spent on games? *
...have you neglected others (e.g., family, friends) because you were playing games?
...have you lied about time spent on games?
Problems
...have you neglected other important activities (e.g., school, work, sports) to play games? *
...has your time on games caused sleep deprivation?
...did you feel bad after playing for a long time?


* Included in the 7-item scale.

 

Omschrijving

Dit uit 21 stellingen bestaande onderzoeksinstrument meet de mate van gameverslaving onder jongeren. Uitgaande van voorgaande gameverslavingsmetingen, is ons onderzoeksinstrument gebaseerd op de gokverslavingscriteria zoals beschreven in het DSM-IV handboek. Drie stellingen werden geformuleerd voor elk van de zeven verslavingscriteria: aantrekkingskracht, tolerantie, stemmingswisseling, terugval, ontwenningsverschijnselen, conflicten, en problemen. Het instrument is getest onder twee onafhankelijke steekproeven van Nederlandse adolescente gamers (n = 352 en n = 369). De 21 stellingen hadden tezamen een Cronbach’s alfa van .94 in de eerste steekproef en .92 in de tweede steekproef. De korte versie van zeven hoofdcategorieën scoorde eveneens een hoge betrouwbaarheid met een Cronbach’s alfa van .87 in de eerste steekproef en .82 in de tweede steekproef.

Bron

Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game
addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12, 77-95.

Instructie

Anders dan onderstaand overzicht, werden de zeven categorieën niet getoond. Daarnaast werden de vragen gerandomiseerd. Iedere vraag begon met de zin: ‘Hoe vaak in het afgelopen half jaar…’ (Antwoordmogelijkheden: nooit, bijna nooit, soms, vaak, heel vaak)

Instructie: ‘De volgende vragen gaan over je ervaringen met games in het afgelopen half jaar’. 

Hoe vaak in het afgelopen half jaar…. 
Aantrekkingskracht
…moest je de hele dag denken aan gamen?*
…was je een groot deel van je vrije tijd bezig met gamen?
…heb je het gevoel gehad dat je verslaafd was aan een game?
Tolerantie
…ging je steeds meer tijd besteden aan games?*
…ging je langer door met gamen dan je had gepland?
…kon je niet meer ophouden met gamen als je eenmaal was begonnen?
Stemmingswisseling
…ben je gaan gamen om niet aan andere dingen te hoeven denken?*
…ben je gaan gamen om boosheid of stress kwijt te raken?
…ben je gaan gamen om je beter te voelen?
Terugval
…heb je niet geluisterd als mensen zeiden dat je minder moest gamen?*
…lukte het je niet om minder te gaan gamen?
…ben je tijdelijk minder gaan gamen, maar daarna weer meer?
Ontwenningsverschijnselen
…voelde je je rot als je niet kon of mocht gamen?
…werd je boos als je niet kon of mocht gamen?
…raakte je gestrest als je niet kon of mocht gamen?
Conflicten
…heb je ruzie met anderen gekregen omdat je veel games speelde? (bijv. je ouders, vrienden of
je relatie)*
…heb je anderen in je omgeving verwaarloosd omdat je wilde gamen? (bijv. je familie, vrienden
of je relatie)
…heb je gelogen over de tijd die je besteedde aan games?
Problemen
…heb je andere dingen verwaarloosd om te kunnen gamen? (bijv. je huiswerk, sport of hobby’s)*
…is het gamen ten koste gegaan van je nachtrust?
…voelde je je rot omdat je veel hebt zitten gamen?

* meegenomen in de 7-item schaal.

Copyright © 2019 Center for research on Children, Adolescents and the Media.
CcaM is part of the Amsterdam School of Communication Research (ASCoR)

Privacy Statement

Designed by BungeWerk

uva university of amsterdam ascor