Slide

Posten, Scrollen, Appen en Snappen: Jongeren geïnspireerd door social media

Posting. Scrolling. Apping. Snapping. We know they do it, but how do they feel when doing this? According to CcaM's Project AWeSome (Adolescents, Well-being & Social Media), teens generally feel more positive than negative. In their research, the Project AWeSome team wanted to answer questions such as "Which social media are most popular with young people?", "How do young people deal with social media?", and "Do young people feel jealous or insecure about social media, or just cheerful and inspired?"

Screen Shot 2019 12 03 at 09.23.54

To answer their questions, Project AWeSome conducted a survey with nearly 1000 youth (aged 14 and 15) living in the Netherlands. Their public report of this research - Posten, scrollen, appen en snappen - released today, reflects the most current information we have about Dutch teens and their social media environment.  A copy of this report (available in Dutch) is available here. A full copy of the official press release follows. 


<The following press release was prepared by the UvA Persvoorlichting>

De gevoelens van 14- en 15-jarigen tijdens het posten, scrollen, appen en snappen zijn vaker positief dan negatief. Dit blijkt uit onderzoek van de UvA onder bijna duizend 14- en 15-jarigen in Nederland. Welke social media zijn het populairst bij jongeren? Hoe gaan jongeren om met social media? Voelen ze zich er jaloers of onzeker door, of juist vrolijk en geïnspireerd? Het onderzoek is uitgevoerd binnen Project AWeSome (Adolescents, Well-being & Social Media), van het Onderzoekscentrum Jeugd en Media van de UvA.

WhatsApp blijkt het meest gebruikt door de ondervraagde jongeren: 96% gebruikt het. Instagram is een goede tweede (83%), op de voet gevolgd door YouTube (82%). Daarna komt Snapchat (67%) en pas veel later Facebook (35%), Pinterest (21%), Twitter (9%), en TikTok (8%). Ook blijkt dat gamen een sociale activiteit is, waarbij heel wat af gecommuniceerd wordt. Vrijwel alle jongeren (91%) gamen. De meeste van deze gamers (62%) communiceren over het gamen, via de game zelf (70%), via WhatsApp (66%) of andere platformen, zoals Discord (26%).

Jezelf spiegelen aan anderen. Social media zijn bij uitstek geschikt om jezelf te spiegelen aan anderen. Toch gebeurt dat minder vaak dan je zou verwachten. Minder dan de helft (41%) zegt zichzelf soms of vaker met anderen te vergelijken als ze op WhatsApp, Instagram of Snapchat zitten. De onderwerpen waarover jongeren zichzelf vergelijken, zoals hoeveel leuke dingen ze doen of hoe sportief ze zijn, ontlopen elkaar weinig. Maar jongens en meisjes verschillen daar wel in. Ruim de helft van de meisjes (53%) vergelijkt zich ‘soms’ tot ‘vaak’ met anderen over hoe ze eruitzien, tegenover 40% van de jongens. Ook zegt 38% van de meisjes dat ze vergelijken hoe populair ze zijn, tegenover 28% van de jongens.

Geïnspireerd en trots op jezelf. In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt – dat alle mooimakerij op social media het zelfbeeld van jongeren ondermijnt – blijken de positieve gevoelens de overhand te hebben. Bijna de helft van de jongeren (44%) zegt ‘soms’ tot ‘heel vaak’ positiever naar zichzelf te kijken als ze zich online met anderen vergelijken. Een kleiner deel zegt erdoor geïnspireerd te raken (41%), of trots op zichzelf te worden (40%). Negatieve gevoelens komen ook voor, maar minder vaak: jaloezie (22%), onzekerheid (21%) en somberheid (19%).

Omgaan met ‘telefoonverleidingen’. Doordeweeks kijkt de helft van de jongeren (50%) nog na 10 uur ‘s avonds op de telefoon, waarvan 7% nog na middernacht. Etenstijd lijkt redelijk telefoonluw te zijn: bijna drie kwart van de jongeren (73%) gebruikt de telefoon niet of nauwelijks tijdens het eten. Jongeren realiseren zich goed, als je ernaar vraagt, dat ze social media te lang gebruiken of op momenten dat ze eigenlijk iets anders zouden moeten doen. Meer dan de helft (59%) zegt regelmatig langer op social media te zitten dan ze eigenlijk zouden willen. En 80% zit regelmatig op social media terwijl ze eigenlijk iets anders hadden moeten doen.

Publieksrapport. De bevindingen van het onderzoek zijn te lezen in het publieksrapport Posten, scrollen, appen en snappen. Het rapport is de eerste publicatie van het team van project AWeSome, dat onder leiding staat van Prof. dr. Patti Valkenburg. Binnen dit project wordt de komende jaren met regelmaat gepubliceerd over de effecten van social media op het welbevinden van jongeren. Zie ook: www.project-awesome.nl & www.ccam-ascor.nl

Irene van Driel, Loes Pouwels, Ine Beyens, Loes Keijsers & Patti Valkenburg: Posten, scrollen, appen en snappen. Jongeren (14-15 jaar) en social media in 2019. CcaM, Center for Research on Children, Adolescents and the Media.
[Download het rapport]

Related Articles

News Archive

etmal
Feb 13, 2024

ETMAAL 2024!

ETMAAL 2024 has just wrapped up, featuring an extensive array of research from the Youth and Media Entertainment program, highlighting…
Saurabh
Feb 06, 2024

Message from Saurabh Khanna:

Hello everyone! I am a new Assistant Professor at ASCoR YME working on methods to quantify the diversity of information on the internet. I…
PhotoWeiqi
Nov 13, 2023

Message from Weiqi

Hello, @Youth and Media Entertainment! I am Weiqi Tian, I’m a new PhD student for the RPA Youth Digitality initiative. My research focuses…
Oct 10, 2023

Message from Frank Schneider:

"I started working as an Assistant Professor @Youth and Media Entertainment this October. I study the relationship between entertainment…
Congratulations Photo 1
Feb 03, 2017

Congratulations CcaM’ers!

May12017 Each year, communication scholars worldwide gather at the annual meeting of the International Communication Association (ICA) to…

uva university of amsterdam ascor